Synomymer til Eventyrfigur i krydsord

Synomymer til Eventyrfigur i krydsord

Af Saudiarabiskfodbold.dk i Mere om Saudi-Arabien den

Sidder du fast på de sidste felter i weekendens krydsord, og stirrer du desperat på ledetråden “eventyrfigur” uden at komme videre? Du er langt fra den eneste. Hvad enten du løser hjernetræneren i flysædet på vej til Riyadh, eller du hygger dig med kaffe og blyant derhjemme, er feltet eventyrfigur et af de mest drilske - og samtidig et af de mest tilfredsstillende at knække.

I denne guide samler vi de hurtigste bud, de mest brugte klassikere og de snedige alternativer, der ofte gemmer sig i skyggerne af dine lod- og vandrette bogstaver. Fra lynkorte “fe” og “alf” til majestætiske “Tornerose” og “Askeladden” - vi gennemgår hele spektret, så du kan fylde diagrammet ud med selvsikker hånd.

Grib blyanten, slip fantasien løs, og lad os sammen gå på jagt efter de perfekte synonymer til eventyrfigur. God læselyst - og endnu bedre krydsordsløsning!

Hurtige løsninger: Eventyrfigur på 2–3 bogstaver

Når et krydsord spørger efter en “eventyrfigur” på blot 2 - 3 bogstaver, handler det om at tænke ultrakort og universelt. Små ord giver dig mulighed for hurtigt at udfylde smalle felter og få nye bogstaver at arbejde videre med - også selv om de endnu ikke afslører hele pointen i ledetråden.

De fire absolut hyppigste løsninger er: fe (2), alf (3), ånd (3) og ulv (3). Kender du dem på rygraden, slipper du ofte for tidskrævende opslag i ordbøgerne - og du kan lynhurtigt af- eller bekræfte dem via de krydsende bogstaver.

  • fe - klassisk lille, kvindelig magisk skabning; kan optræde som “god fe”.
  • alf - germansk/nordisk væsen, ofte relateret til elvere eller lygtemænd.
  • ånd - dækkende for genie/djinn, spøgelse eller abstraheret kraft.
  • ulv - dyrisk antagonist; tænkt på Den Store Stygge Ulv fra Rødhætte eller De Tre Små Grise.

Selv om ordene er korte, spænder de vidt i betydning. Fe og alf bruges oftest i romantiske eller nordisk-mytologiske eventyr, mens ånd kan dække alt fra Aladdins lampeånd til abstrakte “husånder”. Ulv fungerer både som konkret rovdyr og billedlig betegnelse for en sulten skurk eller outsider.

Tænk også i overført betydning: Ledetråden “eventyrfigur” kan gemme på noget så simpelt som ånd i betydningen “tænksom sjæl” eller ulv som “ensom ulv” i forretnings- eller sportsjargon. Kig derfor ekstra på konteksten - er resten af krydsordet fuld af økonomi- eller sportstemaer, kan ordet være brugt metaforisk.

Til sidst: Brug antal konsonanter/vokaler som pejlemærke (f-e, a-l-f, å-n-d, u-l-v), og husk at flertals- eller bestemtheds­endelser sjældent forekommer ved så korte svar. Mangler du én vokal i midten, er ånd det oplagte gæt; indledes svaret med en vokal, er ulv normalt udelukket. På få sekunder kan du altså afgrænse feltet og komme videre til de længere og sværere svar.

Korte klassikere: 4 bogstaver

Firebogstavsløsninger er krydsordets hurtige mellemstation: korte nok til at passe ind de fleste steder, men stadig fyldige nok til, at forfatteren kan lege med antydninger. Har du bare ét eller to kryds, er sandsynligheden stor for, at svaret gemmer sig blandt de klassiske småvæsner fra folkeeventyr og mytologi.

Standard-repertoiret på 4 bogstaver:

  • heks - den arketypiske skurk hos Grimm og H.C. Andersen.
  • faun - halvt menneske, halvt ged fra romersk mytologi (ofte sidestillet med sati(r)).
  • gnom - jordånd i okkult tradition; i krydsord bruges den gerne som miniature-trold.
  • feen - bestemt form af fe, angiver helt konkret “den fe, vi alle kender”.
Nogle gange dukker også orco (ork) eller satyr (i svensk/dansk krydsord kan de koges ned til 4 bogstaver), men de er sjældnere end ovenstående fire.

Husk, at eventyrfigur kan læses metaforisk. I sportsspalter eller erhvervskryds kan “helt” og “skurk” (begge 4 bogstaver) være løsningen, hvis temaet peger på rolletyper frem for konkrete bog­figurer. Ledetråde som “på banen” eller “i bestyrelseslokalet” afslører ofte dette skift fra bogstavlig til overført betydning.

Vær opmærksom på bøjninger: heks/heksen, gnom/gnomen. Krydsordskonstruktøren barberer som regel endelsen, men ikke altid. Tjek også stavemæssige varianter - faun kan forekomme som faun eller sjældnere favn i ældre dansk, mens gnom på engelsk staves gnome. Ved at have disse nuancer i baghovedet øger du chancen for en hurtig, sikker indtastning.

Eventyrfigur – 5 bogstaver (de mest almindelige)

Fem bogstaver er krydsordsredaktørens søde punkt: korte nok til at drille, men lange nok til at have mange kombinationer. Når ledeteksten lyder “eventyrfigur”, er det derfor smart først at afprøve de seks hyppigste løsninger, som næsten altid passer ind et sted:

  • trold
  • nisse
  • dværg
  • sfinx
  • ulven
  • drage (fx “drage” i ental eller “dragen” i bestemt form, hvis feltet tillader seks bogstaver)

Trold er den absolut mest brugte: fra H.C. Andersens “Ryggen mod Ryggen” til norske fjelde og Harry Potter-universet. Den fungerer også i overført betydning om en “internet-trold”, så ordet kan dukke op, selv når resten af krydsordet handler om moderne kultur.

Nisse og dværg dækker både nordisk folketro og fantasy. En nisse kan være gårdnisse, julefigur eller den lidt mere drillesyge “nissen på loftet”. Dværg spænder fra de mytiske smede i Eddadigtene til Tolkiens Gimli - og bruges ofte metaforisk om en lille person i forhold til en “gigant” i en branche.

Sfinx bringer oldtidens gåder ind i spillet. Selvom figuren stammer fra Egypten og græsk mytologi, accepteres den som eventyrfigur, fordi gåden om Ødipus og løvekroppen med menneskeansigt har optrådt i utallige fabler. Krydsord bruger den gladeligt, da bogstavkombinationen “S F I N X” sjældent kolliderer med andre ord.

Til sidst har vi dyrefablerne: ulven (tænk “Den store stygge ulv” eller “Ulven kommer!”) og drage. Begge ord kan desuden signalere noget figurativt: en “børshaj” kaldes sommetider “ulv”, mens “drage” bruges om alt fra centralbanker til ildsprudlende fodboldklubber. Har du allerede et U, V eller G i dine krydsbogstaver, er det værd at teste netop de to.

Mellem-længe: 6–7 bogstaver

Feltet på 6-7 bogstaver er et af krydsordskonstruktørens yndlingsredskaber: langt nok til at drille, men kort nok til at optræde ofte. Her dukker både “havmand” og “havfrue” op - to søstre fra samme maritime mytologi, som især er populære i danske krydsord, fordi de hver især dækker præcis syv bogstaver uden mellemrum.

Hvis ledetråden antyder et personnavn, er klassikerne “Askepot” og “Aladdin”. Begge rammer syv bogstaver og kalder straks billeder frem af glassko og flyvende tæpper. De står ofte side om side med den mere generelle “heksen”, der - i bestemt form - også passer som elegant seksbogstavs­løsning, når krydsene peger mod H, E eller K.

En ekstra joker er “fegudmor”. Ordet tæller syv bogstaver i én samlet form, men nogle opslagsværker fører det som fe-gudmor. Krydsord har det med at ignorere bindestreger, så rul begge varianter ud, hvis mønsteret eksempelvis hedder F_EG_D_.

I overført betydning kan en eventyrfigur også være en rolle, vi tillægger virkelige personer: En “heksen” i politik, en “Askepot” i sport, der rejser sig fra ingenting, eller en “Aladdin” i underholdningsbranchen, som pludselig hiver guldet frem af lampen. Holder du dette i baghovedet, kan du hurtigere spotte løsningen, hvis temaet i resten af krydsordet er nutidige nyheder.

Endelig: Tjek altid endelserne. “Havfruen” (7) kan drille, når man glemmer bestemt artikel, og “havmænd” (6) er en sjælden, men brugbar flertalsform. Brug derfor nedenstående mini-tjekliste, før du giver op:

  1. Er ordet i bestemt form? (heksen)
  2. Kan singularis skiftes til pluralis? (havmandhavmænd)
  3. Ignoreres bindestreg eller mellemrum? (fe-gudmor)
  4. Er der tale om en metafor? (Askepot-historie i sporten)
  5. Matcher temaet resten af krydsordet? (f.eks. H.C. Andersen-special)

Lange navne og figurer: 8 bogstaver og derover

Når ledetråden kalder på 8 bogstaver eller derover, er vi oftest ude i de ikoniske eventyrnavne, hvor mellemrum og bindestreger simpelthen tælles fra. Så bliver Snehvide til præcis otte, mens Tommelise og KlodsHans begge holder sig på ni, selv om de på papiret virker længere. Det samme trick gælder Askeladden (10) og Tornerose (9) - to favoritter, der dukker op igen og igen, fordi de passer elegant i de lidt større felter, der stadig skal kunne løses uden at tømme hele brættet for krydsbogstaver.

  • Snehvide (8) - Grimm-klassiker; kan også stå som “SnowWhite” i engelske krydsord.
  • Kejseren (8) - hentyder til H.C. Andersens “Kejserens nye Klæder”.
  • Tornerose (9) - Rosenranker, søvn og spydige torne - altid populær.
  • Rødhætte (9) - husk ‘ø’ og at ulven nogle gange indgår som modfigur.
  • Tommelise (9) - miniature-pigen fra H.C. Andersen; passer perfekt i 9-felters løsninger.
  • KlodsHans (9) - bindestregen ignoreres: KLODSHANS.
  • Askeladden (10) - norsk pendant til Klods-Hans; kan også ses som “Espen”.

I overført betydning kan disse navne fungere som karakteretiketter i moderne sprog: En uerfaren virksomhed kan kaldes en “Askeladden”, mens en magtfuld leder risikerer “Kejseren uden klæder”-stemplets barske afsløring. I krydsord er det derfor værd at spørge sig selv, om opgaven peger mod ren eventyr-litteratur, eller om den spiller på en metafor - især når feltlængden passer, men temaet virker mere samtidsorienteret end decideret guldalder-eventyr.

Overført betydning: når ‘eventyrfigur’ ikke er bogstavelig

Når en krydsordsforfatter skriver “eventyrfigur”, behøver det ikke betyde feer og trolde. Ordet kan bruges metaforisk om arketyper eller roller, som medier og hverdagssprog har gjort til nutidige helte og skurke. Så selv om ledetråden lugter af Grimm og H.C. Andersen, kan løsningen lige så vel pege på f.eks. erhvervslivets “konge” eller en sportsverdenens “diva”.

De korte, ikoniske ord, der ofte dukker op i denne kategori, er:

  • helt (4) - den sejrende protagonist
  • skurk (5) - modstanderen eller antagonisten
  • prins / prinsesse (5/9) - et symbol på status eller forventning
  • dronning / konge (8/5) - overført om magt­fulde personer
  • kejser (6) - husk også “Den nøgne Kejser” som kulturel reference
  • diva (4) - stjerne med stor personlighed på scene eller bane
  • matador (7) - kan pege på tyrefægter, tv-serien Matador eller en bræt­spils­millionær

Tjek altid antallet af felter, bøjningsendelser og de krydsende bogstaver: passer “____E” i fem bogstaver, ligger helte lige for; mangler du “_R__S”, kan det være prins. Kig også på overskriften i krydsordet - en business-tematik peger på “konge” eller “matador”, mens en sladderspalte kan lede til “diva”. Kort sagt: lad krydsene afsløre, om du jagter et fabelvæsen eller en moderne rollefigur.

Stavning, bøjningsformer og varianter du bør kende

Når du indtaster en eventyrfigur i krydsordet, skal du først afgøre, hvilken bøjning der forventes. De tre mest almindelige faldgruber er ental vs. flertal, ubestemt vs. bestemt form og gamle vs. moderne stavemåder. Eksempler: heksheksen, troldtrolden, fefeer. Krydsene omkring ordet giver tit facit: Et -N til sidst peger næsten altid på bestemt form, mens et ekstra -ER ofte signalerer flertal.

Flere figurer findes i parallelle stavemåder, især når de kommer fra andre sprog. De mest sete dobbelt-varianter er:

  • alf / elver (nordisk mytologi)
  • sfinx / sphinx (græsk/engelsk stavemåde)
  • djinn / genie / ånd (arabisk → fransk/engelsk → dansk)
Holder du øje med krydsbogstaverne ph, dj eller el, kan du hurtigt sortere mellem de mulige udgaver.

Danske specialtegn driller også: æ / ø / å skydes ofte ind som almindelige vokaler i udenlandske ordlister, men i danske krydsord bliver de som regel stående. Vær opmærksom på:

  1. Rødhætte (8 bogstaver - både ø og æ)
  2. dværg (æ midt i ordet)
  3. Kejserens (æ, trods udenlandsk oprindelse)
I aviser, hvor æ = AE, ø = OE og å = AA, kan du opleve, at de ældre sorteringsregler har fjernet diakritikken - så tjek hvilken stil redaktionen følger, før du afskriver et svar.

Endelig kan eventyrfigur dukke op i overført betydning. Her optræder roller som helt, skurk, prins og dronning, men også mere moderne etiketter: diva, idol eller matador. Sidstnævnte kan pege på tyrefægteren, tv-serien eller brætspillet - tre helt forskellige verdener, men stadig gyldige løsninger i krydsordsuniverset. Tjek derfor altid den omkringliggende ledetekst for at spotte, om du er i et bogstaveligt eller et metaforisk eventyr.

Sådan knækker du koden: smarte krydsord-tricks til ‘eventyrfigur’

Start med krydsbogstaverne: Skriv de kendte bogstaver ind, og mål længden på ordet. Et enkelt k eller æ i midten peger straks mod KlodsHans eller Rødhætte, mens et slut-x næsten altid ender i sfinx. Når du mangler flere felter, kan du arbejde systematisk:

  • Notér mulige vokaler i de tomme felter - dansk bruger sjældent w/q.
  • Kig på bogstav­mønstre: \*R\*EN kan blive dragen eller kejseren.
  • Skift strategi, hvis intet passer - måske er løsningen en titel (prins) og ikke et væsen.

Genkend temaet i krydset: Overskriften eller andre ledetråde røber ofte kilden. Ser du ord som “grantræ”, “sølvpenge” eller “kejser”, tænker du H.C. Andersen. “Bedstemor” og “ulv” peger mod Brødrene Grimm, mens “lampen” eller “bagdad” sender dig til 1001 Nats Eventyr. Får du ét sikkert navn fra temaet, kan du hurtigt udfylde resten:

  1. H.C. Andersen: Tommelise, Snehvide (ja, Grimm bruger hende også!), Den Lille Havfrue.
  2. Grimm: Tornerose, Hans og Grete, Rødhætte.
  3. Arabiske eventyr: Aladdin, Ali Baba, Sinbad.

Tjek bøjninger og bestemthet: Ledeteksten “eventyrfiguren” kræver ofte bestemt form (trolden, heksen), mens “nogle eventyrfigurer” kalder på flertal (feer, dronninger). Nogle gange gemmer svaret sig i stavemåder:

EntalBestemtFlertal
troldtroldentrolde
fefeenfeer
sfinxsfinxensfinxer

Tænk bredt - dyr, roller og sammensætninger tæller også: En “ulv” kan være både skurk i Rødhætte og neutral dyreart. “Matador” kan henvise til tyrefægteren, den klassiske tv-serie eller brætspillet - alle accepteres under den brede paraply eventyrfigur. Sidder du fast, så prøv sammensætninger (havfrue, fe-gudmor, askeladden) eller generiske roller (prins, helt, skurk). De dukker oftere op, end man skulle tro, især når antallet af bogstaver ikke passer på et konkret navn.

Sidste nyt